In alle klassen zijn contactouders aangesteld. Zij zijn de verbindende schakel tussen de leerkracht en de ouders. Contactouders organiseren activiteiten in en om de klas. Contactouders vervullen een extra actieve rol in de communicatie en de samenwerking tussen de school en de ouders. Ieder schooljaar wordt in de klassen gevraagd of vaders en moeders zich willen opgeven als contactouder voor die klas.

Wat doen contactouders?

  • Optreden als spreekbuis en motivator van alle groepsouders
  • Bevorderen van de onderlinge verbondenheid
  • Aandacht schenken aan de ouders met ‘drempelvrees’
  • Nieuwe ouders een beetje wegwijs maken op school
  • Ruggesteun zijn voor de leerkracht
  • Hulp bieden in de groep bij bijvoorbeeld jaarlijkse feesten zoals Sint en Kerst
  • Actie ondernemen bij de verjaardag/afscheid/baby van de leerkracht. Bijvoorbeeld samen met andere ouders lokaal versieren of zorgen voor een kadootje
  • Actie ondernemen bij (langdurige) ziekte van een kind uit de groep of een ouder van een kind uit de groep in de vorm van een kaartje of een bloemetje te sturen
  • Eventueel een gezellige middag of avond organiseren voor de klas. Bijvoorbeeld opa/oma- middag, thema-avond of ‘high-tea’-middag. Dit alles natuurlijk in samenwerking met de leerkracht.
  • Geld inzamelen en kadootje kopen voor een stagiair die afscheid neemt
  • Coördineren van de inzet van ouders bij de avondvierdaagse voor de groepen 4 en lager
  • Schoonmaakrooster opstellen
  • Coördineren van de inzet van ouders bij buitenschoolse uitjes
  • Organiseren van een klassefeest voor ouders en leerlingen.

Tips voor als je zelf contactouder bent?

  1. Indien er in een klas geld nodig is voor een activiteit of attentie waarvoor het niet passend is om in de klas geld op te halen, dan kan contact opgenomen worden met het Dagelijks Bestuur van de STAM voor een bijdrage.
  2. Direct aan het begin van het schooljaar met de leerkracht de verwachtingen/bedoelingen af te stemmen. Dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
  3. In klassen waar 2 (of meer) leerkrachten staan, afspraken maken wie van de leerkrachten de contactpersoon is en dat de leerkrachten het onderling goed overdragen
  4. Het wordt aangeraden om een goede adreslijst te hebben van alle kinderen, er zijn vaak verouderde lijsten met adressen en telefoonnummers in omloop. Deze gegevens zijn via de administratie op te vragen.
  5. Zorg in de afstemming met de leerkracht en de schooladministratie ook dat de gegevens van nieuwe kinderen gelijk aan de contactouders van de klas worden doorgegeven.
  6. Het is een idee om alle nieuwe kinderen een A4-tje te geven met daarop de gegevens van de contactouders ( zodat de contactouders wat meer zichtbaar zijn) , maar ook met  de “regels” van de klas,  schoonmaakrooster, dingen als wat geef je mee om 10 uur, welke dagen hebben de kinderen gym en wat hebben de kinderen dan aan en een verwijzing naar de website van de STAM zodat de ouders zich kunnen informeren over de activiteiten die op school plaatsvinden. Dat is voor nieuwe ouders wel zo prettig.
  7. Vaak zijn er meer contactouders per klas. Als je niet weet wie dat zijn, vraag het dan aan de leerkracht en/of de administratie. Zij kunnen ook de contactgegevens verstrekken van de andere contactouders.
  8. Als je een schoonmaakrooster opstelt is het handig om de ouders vast in te delen in een bepaalde week. Ouders kunnen dan zelf ruilen als ze niet zouden kunnen. En ouders hebben dan de vrijheid om zelf de passende dag/tijdstip uit te zoeken (na schooltijd of op vensters die een leerkracht aangeeft).
  9. Zsm een mailinglist maken – een formulier in de klas waarop elke ouder het mailadres noteert, zodat je dat als contactouder kunt gebruiken voor communicatie. Eventueel aangevuld met 06 nummers voor een app groep.

Leeg schoonmaakrooster

In bijgaande link zit een algemene basis voor een schoonmaakrooster (xlsx) dat door de contactouders (in afstemming met de leerkracht) nader kan worden ingevuld met namen van ouders en aanvullende activiteiten. De inhoud is gebaseerd op wat ouders en leerkrachten in algemene zin wenselijk vinden.